Hjelp og kontakt

Veileder frister

Aktuelt

Lang saksbehandlingstid

26.10.2020
Behandling av søknader om lån og stipend tar lenger tid enn forventet. Det vil derfor dessverre gå ca. 1 uke ut over den datoen du fikk oppgitt på Dine sider.

Spørsmål om stipend og lån

Du må signere avtalen om støtte og registrere et gyldig kontonummer på Dine sider.

I tillegg må lærestedet ditt gi oss beskjed om at du er aktiv student eller elev. Er du elev på videregående må skolen gi oss beskjed om at du har møtt opp på skolen. Er du student på høyere utdanning er det nok med melding fra lærestedet om at du har betalt semesteravgift eller at du har meldt deg opp til eksamen.

Når du har oppfylt vilkårene for å få utbetalt pengene, overfører vi dem. Det vil ta 2-3 dager fra vi utbetaler pengene til du har dem på din konto. Deretter får du en utbetaling den 15. hver måned resten av semesteret hvis du studerer i Norge. Hvis du studerer i utlandet får du utbetaling for hele semesteret med den første utbetalingen.

Når du er under 18 år er det en av foreldrene dine (ev. verge) som skal signere på dine vegne. Begge foreldre får tilsendt avtalen enten i digital postkasse (Digipost eller E-boks) eller som brev i posten, men det er nok at én av dem signerer avtalen. Foreldre signerer digitalt i tjenesten Foreldresignering med BankID eller tilsvarende. Hvis du er under 18 år og har søkt om lån i tillegg til stipend skal du signere avtalen sammen med én av foreldrene dine.

Når du er over 18 år skal du signere avtalen selv. Det gjør du ved å logge inn på Dine sider og finne avtalen som skal signeres. Du må bruke BankID eller tilsvarende for å signere digitalt.

Hvis du ikke får til å signere, kan du oppdatere til nyeste versjon av nettleseren eller bruke en annen nettleser.

Spørsmål om gjeld og betaling

Lån blir gjort om til stipend året etter du tok eksamen. Årsaken er at vi venter på inntektsopplysninger fra skatteetaten for året som er gått.

Vi begynner å sende ut vedtak om omgjøring i juni, og sender ut vedtak fortløpende gjennom sommeren. Noen får vedtaket sitt i juni eller juli, mens andre må vente lengre.

Du får en betalingsplan fra oss når du skal begynne nedbetalingen,

Alle kan utsette betalingen inntil 36 ganger, Du trenger ikke å forklare hvorfor du vil ha betalingsutsettelse.

Hvis du bruker opp de 36 utsettelsene, kan du ikke utsette flere regninger med mindre du har rett til å få slettet renter.

På grunn av koronasituasjonen kan du få utsatt betalingen fra mars 2020 til og med desember 2020, uten at du bruker av de 36 betalingsutsettelsene.

Lånet ditt er rente- og avdragsfritt så lenge du får støtte til fulltidsutdanning fra oss. Hvis du ikke får støtte til fulltidsutdanning lenger, blir lånet rentebærende og du må begynne å betale etter en betalingsfri periode på omtrent sju måneder. Det gjelder både hvis du avslutter eller avbryter utdanningen din, hvis du går over til deltidsutdanning eller hvis du studerer uten støtte fra Lånekassen.

Kontakt oss

Kundesenteret vårt har åpent på hverdager fra 09-15. Kontakt oss på telefonnummer

+47 21 49 60 00

Du kan også sende oss en e-post fra Dine sider.

Postadresse for kundepost

Lånekassen har en felles postadresse for alle kundebrev

Lånekassen
Postboks 450 Alnabru
0614 Oslo

Behandlingstid

Søknader om lån og stipend til utdanning som må behandles av en saksbehandler, har for tiden 8 ukers saksbehandling.

 

Annen kontaktinformasjon

Hvis du opplever tekniske problemer med Lånekassens tjenester, vil vi gjerne at du melder fra om det til oss.

Du kan ikke få svar på spørsmål om kundeforholdet ditt når du sender inn teknisk feilmelding.

Meld fra om tekniske feil

Foreldre må ha fullmakt når de ringer for barn over 18 år

Ønsker du at foreldrene dine skal ta kontakt med Lånekassen på dine vegne, må de ha fullmakt dersom du er over 18 år.

For å gi fullmakt til foreldrene dine må du sende oss enten:

  • en e-post fra Dine sider, eller
  • en faks til 21 70 43 80, eller
  • et brev til Lånekassen, Postboks 450 Alnabru, 0614 Oslo

Sentralbord

Du kan ikke få svar på spørsmål om kundeforholdet ditt når du ringer sentralbordet eller sender e-post.

+47 21 70 40 00 (mandag–fredag kl. 09.00–15.00)

E-post om administrative spørsmål eller meldinger.

Sentralbordnummeret og e-postadressen skal kun brukes til henvendelser om leverandørfakturaer, anskaffelser, jobbsøknader eller andre saker som ikke gjelder enkeltkunder.

Dokumenter

Dokumenter som gjelder anskaffelser og andre administrative henvendelser, sendes til:

Statens lånekasse for utdanning
P.B. 191 Økern
0510 OSLO

Fakturaadresse

Fakturaer sendes til:

Lånekassen
Fakturamottak DFØ
Postboks 4746
7468 Trondheim

Kontoradresser

  • Bergen: Bradbenken 1
  • Oslo: Fyrstikkalleen 1
  • Stavanger: Lagårdsveien 44
  • Tromsø: Sjøgata 2
  • Trondheim: Brattørkaia 12
  • Ørsta: Vikegata 25

Vi har ikke kundemottak på kontoradressene.

Arbeidsflaten for læresteder

Arbeidsflaten bruker du:

  • for å bekrefte opplysninger i søknader
  • registrere frammøte
  • melde fra om avbrudd

Logg inn arbeidsflaten

Telefon for ansatte ved læresteder

+47 21 49 25 50 (mandag–fredag kl. 09.00–15.00)

Postadresse

Statens lånekasse for utdanning
P.B. 191 Økern
0510 OSLO

Har du problemer med innlogging eller signering av avtale om støtte?

Innloggingsløsningen vår er ID-porten, som ikke driftes av Lånekassen. Har du spørsmål om innlogging eller signering, kan du ringe Digitaliseringsdirektoratet på telefonnummer:

+47 80 03 03 00 (hverdager 08-15.30).

Foreldresignering

Skal du signere avtale om støtte for et barn under 18 år, kan du gå til foreldresignering.